زندگی شاد

شادی چیست ؟ چگونه می توان شادی را به خود و دیگران هدیه کنیم ؟ ( جلسه اول )

خلاصه جلسه اول :

شادی چیست ؟ آیا صرفا ” با گفتن لطیفه ، یا دیدن فیلم طنز ، یا بودن در فضای شاد به روح و روان و به زندگی ام آرامش و شادی هدیه خواهم داد ؟
این موضوع بحث جلسه ، همه افکار حضار را درگیر خود نمود . با وجود اینکه شاید برخی از روز های ما با دیدن فیلم های طنز و گاه با شنیدن لطیفه و … بگذرد اما ، ما به آرامش و شادی که حق هست در وجود و روان خود دست نمی یابیم . و یا خیلی موقت و گذرا خواهد بود .
بی تردید انسان ، محور و اصل و اساس همه چیز است و با برخورداری از امتیاز خلیفه الهی شأن و منزلت معنوی ویژه ای دارد . انسان با شکوفایی استعدادهای بالقوه خود و جهت دهی مناسب به آنها می تواند به سرمایه ای بی بدیل تبدیل شده و زندگی پر از رونق ، امید ، نشاط ، پویایی و توأم با سازندگی را برای خود و دیگران بطور شایسته بوجود آورد . پس باید توانایی ها و دارایی های خود را شناخت و با بهره گیری از آنها برای خود ، خانواده و جامعه زندگی شاد و لذت بخشی را ترسیم نماییم . ازآنجا که انسان با آفرینش یک قرارداد تکوینی دارد که هرچه به آن عمل کند شادی و شاد بودن را به خود و افراد خانواده و جامعه هدیه خواهد داد.

قرارداد تکوینی : ۱- که ما انسان ، خلق شدیم و جانشین و خلیفه آفرینش …

۲- باید انسان باقی بمانیم .

چرا توصیه می شود در روز زمانی را برای خنده و خندیدن بگذاریم ؟

۱۱ راز درباره لبخند زدن :

۱- وقتی لبخند می زنیم احساس بهتری خواهیم داشت .
آخرین تحقیقات دانشگاه هاروارد: کسی که از ته دل می خندد تاثیر مثبت برعضلات خاصی که مربوط بر نشاط و شادی است (و در لبخند درگیر هستند) خواهد گذاشت و مغز انسان سیگنال های شادی را پخش می کند و اندروفین بیشتری منتشر می گردد.
۲- میزان جذابیت ظاهری را بیشتر خواهد کرد .
خانم هایی که لبخند می زنند و شاد هستند به تناسب بسیار بیشتر از زمانیکه صورتشان به همراه آرایش هست ولی صورتی خشک و بی روح دارند نزد دیگران جذاب تر به نظر خواهند رسید.
۳- صمیمی تر و دوستانه تر به نظر می رسند .
لبخند انعکاسی در صدای شما ایجاد می ماند و صدای شما دلنوازتر و شادتر به نظر می رسد .
۴- طولانی شدن عمر.
سلامت جسم ، پیوند با سلامت عاطفی دارد . در نهایت آرامش بیشتر کسب می گردد . در آخرین تحقیقات محققین به این نتیجه رسیدند که خنده بطور متوسط ۷ سال عمر انسان را طولانی تر و میزان سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد.
۵- موفقیت و پیشرفت در امور زندگی را تسریع می کند .

۶- در کسب انرژی های مثبت و خوب زندگی کردن تأثیرات بیشتری خواهد داشت .

۷- کاهش اضطراب و استرس

۸- در چهار دهه گذشته تحقیقات زیادی در فواید خنده انجام شد و خنده را به عنوان یک راه درمانی معرفی کردند.

۹- یوگای خنده : تحقیقی در ژاپن (دانشگاه اوساکا ) انجام گردید و اعلام شد که خنده چه براساس شوخ طبعی ویا بر اساس یوگای خنده (خنده اجباری) نتیجه حاصله تقریباً یکسان می باشد .
الف) با اندازه گیری کوریتزول ،(هورمون استرس ) در زمانیکه فرد در یوگای خنده شرکت کرده با فردی که خنده بر اساس شوخ طبعی حاصل شده میزان ترشح هورمون مذکور تقریباً یکسان بوده است. ب)در تعادل فشار خون هر دو روش اثری یکسان داشته است .

۱۰- سیستم ایمنی بدن را قوی تر میکند .
در اثر خنده : ( اندروفین ، سروتوئین و مسکن های طبیعی بدن ) در بدن آزاد می گردد. در نتیجه در روند بهبود روحیه و تسکین درد اثرات بسیار مثبتی خواهد گذاشت .
۱۱- جوان تر به نظر می رسیم .
عضلات لبخند ، صورت را بالاتر می کشد .

* در پایان هر جلسه تمرینی برای بهتر زندگی کردن توصیه می گردد. به عنوان : غربالگری هفته

موضوع این هفته :
در اتفاقات روزانه در یک هفته به این امر بیاندیشیم که : سهم ما در ناملایمات و اتفاقات زندگی چقدر بوده است ؟
این امر باعث می گردد : میزان نقش خود را در ناملایمات زندگی و اتفاقات بیشتر بسنجیم و این امر خود ، نه تنها در اصلاح برخی رفتارهای نا صحیح ما اثر گذار خواهد بود بلکه میزان توقعات نابه جای ما ازدیگران به حداقل خواهد رسید.

 

 

نسرین فنایی
کارشناس ارشد تربیتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>